Andre uka i november gikk Classic Motor Show av stabelen i National Exhibition Centre i Birmingham. Ni + tre Healey-gutter tok turen med base i Healey’ens «fødeby» Warwick.
Med Classic Motor Show som magnet hadde “Englands Gutta» i lang tid planlagt guttetur. For en førstereis «rookie» ble dette en opplevelse både sosialt og bilfaglig. Jeg fikk gleden av å vandre motorshowet rundt sammen med «Jan Jan» som kunne fortelle at første gutte-turen til Warwick var i 2002. Altså et aldri så lite jubileum i år. Og med fire «Jan’er» i reisefølge, alle med dobbeltnavn unntatt Jan Fjeld, ble omtale løst med dobbelt-navn. Slik ble Hr. Fjeld til Jan Jan.
Reisefølget talte ni hoder som er både praktisk med tanke på leiebil og absolutt passende når dagens gjøremål skal fungere uten stress. Her ble agendaen til under marsjen og med hyggelige folk i god stemning gikk det hele for seg aldeles glimrende. Når bord til middag skulle bookes fungerte det bra også for tolv personer. For hvem andre bodde på Warwick Arms? Joda, – Healey-familien Guldbrandsen fra Gran. Far Tore med begge sønnene på tur. Forøvrig er «Arms» et Classic England-hotel med historie mange hundre år tilbake. Inkludert lavt vanntrykk, knirk, trekk og det meste ute av vater – men du og du for et sjarmerende sted med dertil tilhørende stab. Ja der trivdes man og kommer tilbake. Ante jeg et snev av Fawlty Towers under frokosten?
Gruppa på ni reiste fra Gardermoen til Gatwick onsdag morgen med retur søndag midt på dagen. Absolutt passende mange dager for en slik tur. Vi rakk innom JME som restaurerer Healeys i de samme lokalene, selvfølgelig i Warwick,- der Donald Healey etablerte produksjon av Big Healey i 1954. Her fikk voksne karer studere biler ned til minste detalj som nysgjerrige guttunger. Blant dele-leverandørene besøkte vi «A Head 4 Healyes» som i juli i år flyttet inn i nye lokaler. Vi ble tatt i mot og guided på beste måte av Jimmy og Keith. Sistnevnte en av gründerne fra oppstarten i 2009. Sannsynligvis steg omsetningen der denne dagen. Det kom for en dag under innsjekking på hjemturen at enkelte hadde fordelt noe av sitt nyervervede gods til andres kofferter. En annen velkjent leverandør – AH Spares, hadde forøvrig stand på Motor Showet. Siste stopp på torsdag ble derfor British Motor Museum hvor den nye «Jaguar hallen» ble en høydare for de som hadde tråkket selve museet før. Det har kommet mye lekkert fra Britisk bilindustri og Jaguar er absolutt intet unntak. Blant disse fant vi både det aller første serienummer av E-type side om side med absolutt siste eksemplar fra juni 1974.
Fredag og lørdag ble som seg hør og bør turen lagt til «NEC» og Classic Motor Show. Her snakker vi om åtte haller stappfulle med alt fra lyspærer og skruer til feilfrie restaurerte eksemplarer av det meste som er laget av britiske biler og diverse innslag av andre nasjonaliteters bilproduksjon. I dette spekteret var det naturlig nok innslag av et visst antall Healey’s – til og med en ombygget «bastard» med elektrisk fremdrift. Videre debatt om temaet nærmest unødvendig i denne gjengen …
Av «spots» nevnes i ene enden av skalaen Paul McCartneys Wings Bandbuss med tidsriktig live-band på taket, sceneshow med Mike Brewer fra Wheelers Dealers og Richard Hammon fra Top Gear, – til det andre ytterpunktet, – Englands svar på diverse «skrot Kalle’r» som hadde alt det «knospet» vi alltid leter etter.
Skal jeg trekke frem noe som gjerne kunne vært annerledes måtte det være et ønske om «to fredager», for på lørdag var det rimelig stappfullt med folk og til tider strevsomt å forflytte seg mellom de mange stands.
Oppsummert er Englands Gutta på tur til Warwick en happening der jeg antar årets deltagere allerede har krysset av i kalenderen for Classic Motor Show og Warwick i 2023.
Med ærbødig førstereis-hilsen fra Ole Baartvedt
.