Tidlig om morgenen den 8. november tok Norwegians flight DY1302 av fra Oslo Lufthavn Gardermoen og satt kursen mot Gatwick i London. Blant passasjerene ombord var et knippe forventningsfulle medlemmer fra AHCN som blant annet skulle besøke NEC Classic Motor Show i Birmingham.
Turen til Englands største messe for klassiske biler har nærmest blitt en årlig tradisjon for en gjeng norske Healey-entusiaster, og årets utstilling var intet unntak. For undertegnede var imidlertid dette første gangen, og ikke bare på messen – men faktisk på tur til England for aller første gang(!). Etter å ha eid Austin Healey siden 2007 må det trygt kunne sies å være på høy tid.
Flere spennende besøk
Etter å ha landet i London bar det umiddelbart av gårde til et utleiefirma utenfor flyplassen hvor to store leiebiler var forhåndsbestilt. Det var lagt opp en rekke spennende besøk på turen og første destinasjon var John Skinner Manufacturing Ltd. i Cheltenham. Her lager de interiør med meget høy presisjon og kvalitet til både Austin Healey og andre britiske klassikere. Det er i dag John Skinners sønn Jonathon som sammen med sin kone driver selskapet, men selv om grunnleggeren selv nå er pensjonert er han stadig innom og vi hadde gleden av å hilse på han. Selv om den nye generasjonen har tatt i bruk moderne metoder for å blant annet skjære til materialene de benytter, er grunnleggerens verdier knyttet til entusiasmen for klassiske engelske sportsbiler bevart i beste velgående. Det var rett og slett en opplevelse å se hvilken yrkesstolthet disse menneskene legger for dagen. Her blir ingen ting overlatt til tilfeldighetene, hverken hva gjelder passform, farger eller materialkvalitet.
På hellig grunn
Det samme kan definitivt også sies om JME Healeys i byen Warwick, hvor for øvrig hotellet vi bodde på også lå (Warwick Arms Hotel). Warwick er stedet der Donald Healey startet sin virksomhet helt tilbake til 1945, og faktisk holder JME Healeys til i de samme lokalene hvor Donald Healey Motor Company holdt til. Det føles litt som å gå på «hellig grunn» når man beveger seg rundt på disse betonggulvene hvor blant annet selve prototypen til Healey 100, som var starten på hele Healey-eventyret, ble bygget. I dag er det restaurering som foregår i disse historiske lokalene, og det med perfeksjon til fingerspissene. Her står Austin Healey biler på rekke og rad i ulike stadier av restaureringen. Noen helt nedribbet med pågående metallarbeid, mens andre er under oppbygging etter lakkering. JME Healeys gjør nær sagt alt i eget hus når de restaurerer bilene. Alt fra arbeid med ramme og karosseri, overhaling av motor og drivverk, til lakkering og innredning, og med deres fokus på detaljer, løsninger og presisjon er det nok ingen overdrivelse å si at sluttresultatet i mange tilfeller blir enda flottere enn disse bilene var da de ble levert nye fra fabrikken. Det var rett og slett en fryd å få se hvordan denne dedikerte gjengen jobber. I tillegg til de to overnevnte selskapene besøkte vi også både A-Head 4 Healeys og AH Spares som begge er deleleverandører, og ikke minst AH Panels som har egenproduksjon av ramme- og karosserideler til Big Healey.
NEC Classic Motor Show
Turens hovedattraksjon var definitivt den klassiske bilmessen på NEC (National Exhibition Centre) i Birmingham. Dette er Englands største messesenter og godt over 71.000 besøkende var innom bilmessen i løpet av de tre dagene den varte. Seks store haller var fylt til randen med entusiastbiler i alle fasonger og varianter, og en mengde firmaer og bilklubber var representert. Også et eget område med salg av brukte deler og annet relatert krimskrams var å finne, og her var det nok enkelte som brukte mye tid. Fredagen var i sin helhet avsatt til messebesøket, men et par av de mest ivrige gutta tok også turen på lørdag. Den største delen av gruppa tok imidlertid turen til British Motor Museum lørdag formiddag. Et innholdsrikt og flott museum som viser et stort mangfold av hva britiske bil- og motorsykkelprodusenter har skapt opp igjennom tiden.
Takk for turen!
Foruten alle de flotte og interessant stedene vi besøkte ble det naturligvis også tilbrakt mye kvalitetstid på puber og restauranter. Er det noe engelskmenn kan så er det dette! Små koselige steder med god mat og topp stemning var det ikke vanskelig å finne. Gutta har hatt det bra på tur i England, og for meg som førstereisgutt var dette virkelig en flott opplevelse. Tusen takk til alle som har bidratt med organisering og planlegging, og ikke minst til sjåførene som tok ansvaret for å bringe gruppa trygt rundt omkring. Takk for turen!
Tekst og foto: Ruben Handelsby
Jonathon Skinner forteller om hvordan de hos John Skinner Manufacturing Ltd. har tatt i bruk moderne teknologi i arbeidet med å lage innredninger til klassiske sportsbiler.
Warwick Arms Hotel var stedet gruppen hadde base under oppholdet i England.
Tid for god mat og godt drikke hos The Rose & Crown i Warwick.
På besøk hos JME Healeys hvor et knippe Austin Healey biler lastes for transport til NEC i Birmingham.
Big Healey under gjenoppbygging hos JME Healeys.
Austin Healey på rekke og rad hos JME Healeys.
Interessant å studere restaurering på nært hold hos JME Healeys.
Operations Manager hos AH Panels, Mark Friel, tar gruppen med på en rundtur i fabrikklokalene der både komplette rammer og alt av karosserier til Austin Healey produseres.
Manuelt håndarbeid er stikkord når karosserideler produseres hos AH Panels.
Sammensveiset bakpart prøvemonteres på rammen.
Her er hele bakparten løftet vekk med et enkelt håndgrep fra to mann.
En plate formes på engelsk hjul og skal til slutt bli en del av den buede formen i frontpartiet på Big Healey.
Jaguar E-type utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Jaguar E-type utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Austin Healey 100 utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Austin Healey 3000 BJ7 utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Austin Healey 3000 BJ7 utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Mercedes Benz 190 SL utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Mercedes Benz 190 SL utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Austin Healey Sprite «Frog Eye» utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Austin Healey Sprite «Frog Eye» utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Jaguar XJC utstilt på NEC Classic Motor Show 2023.
Fra British Motor Museum.
Fra British Motor Museum.
Fra British Motor Museum.
Fra British Motor Museum.
Fra British Motor Museum.
Fra British Motor Museum.
God mat og godt drikke på The Cape of Good Hope i Warwick.